Прочетен: 2352 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 06.02.2006 15:42
Кисело мляко 500 гр. - 39 цента , хляб 500 гр. - 39 цента, минерална вода 1,5 литра - 19 цента, вино 1,5 литра - 1евро и 19 сента. Така изглежда една малка част от цените и стоковия асортимент на големите верги за хранителни продукти в Германия , LIDL, ALDI ,PENNY MARKT. Всъщност споменатите цени репрезентирарат долната граница на ценовия сегмент , в в който дискаунт фирмите позиционират своите продукти. Конкуренцията в сектора е ожесточена и има причина това да е така , касае се за пазар с обеми над 170 милярда евро . Към момента 30 са най - силните вериги магазини за хранителни продукти на немския пазар и те акумулират около 90 процента от оборотите на пазара. Първото място на няколко пъти се е сменяло , до преди години първенецът беше ALDI с околко 30 процента пазарен дял , но както хубавото време бързо отминва , така и в дискаунт сектора няма константни явления. ALDI е един от пионерите в този бранш ,но явно с асортимент от само 800 пордукта и ясна концепиция за фирмената философия не се успява винаги. Мениджъри твътдят , че ограничени асортимент от стоки , например 800 , 900 продукта , е ключовата формула за успеха. ДА ,отговорът е да , защото малката продуктова програма изисква и малко разходи за упавлението и контрола й.Това означва и от друга страна ясно дефинирана предства за нашите потребители , техните предпочитания и пазарно поведение. В духа на тази логика е и дилемата, защо е нужно да предлагаме даден перилен препарат в разфасовки от 250 и 500 гр. Предлагайки ограничен брой марки в еднакви разфасовки намалява разходите за склад , транспорт ,релизация и контрол . Смислено е в този случай предлагането ни да се ограничи върху разфасовката от 500 гр.
Безспорен е фактът ,че големитият асортимент означава и повече разходи,но от друга страна една разумно голям продуктова програма означава и повече гъвкавост при внезапни изменения и в потребителското поведение. Някои тук биха възразили с това , че потребителят винаги ще купува хляб , минерелна вода , т.е продукти , които са неизменна част от трапезата му . Но нека си предствавим друга ситуация , магазинът ни предлага основно пилешко месо, тъй като знаеме ,че нашит потребител го купува и предпочита.Вълна на птичи грип означа сигурен фалит за фирмата ни в дадената ситуация.А разширяването на асортимента не е въпрос , който се решава за един ден. Най - бърз доставчик , лоялност , възможност за кредитиране от негова стрaна са една малка част от върпросите ,с които ще се сблъскаме.... продължение