Интересна тема за мен, а така и за много други мениджъри и специалисти, които искат да навлязат в пазар с особенни културни традиции и порядки.
Описан с няколко характеристики, японският пазар се отличава с потребили търсещи високо качество и готови да заплатят по-висока цена за него. Особен акцент в търсенето пада върху свежестта на продуктите. Структурата на търговските канали от производителя до крайния потребител е комплексна, включваща много междинни участници, което увеличава крайната цена на продукта. Цените за закупуване или наемане на площи, върхи който да се изградят съответния формат магазини, са изключитлно високи. Така например в България, ако цената на кв.м. преди 10 години (при влизането на Метро в България) е била 15-20 евро, то тогава цените в Япония са достигали до 5000 евро на кв. м терен, и ако това се умножи по 16000 кв.м, можем лесно да си представим, за каква инвестиция се касае.
В подобни условия, Метро СС е имало задачата да навлезе на японския пазар. Как е станало това?
Метро успява да изтъни и съкрати пътя на стоката до крайния клиент.
Адаптиране на търговския формат. Тъй като Метро CC е супермаркт, то традиционните формати от 10000-16000 кв.м. са били трансформирани в по-малък ритейл формат от 5000 кв.м. Процесът е бил постепенен и оптимизиран със времето в посока на намяляване на търговската площ до 3500 кв.м у акцент върху свежи хранителни продукти.
Ето как според мениджърите на Метро CC, Метро е отговорил на японския вкус.
(Приложеното Видео е за навлизането на веригата в Пакистан )