Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.09.2010 16:13 - Собствените марки - потребителското решение в криза
Автор: gatekeeper Категория: Бизнес   
Прочетен: 2824 Коментари: 0 Гласове:
6

Последна промяна: 19.10.2010 03:57


 През последните години в България е видима тенденцията, че търговски вериги от всякакъв мащаб от международни, през регионални и местни вериги обогатяват асортимента си от продукти със собствени марки. Така през последните години Пикадили представи и разви марката Мистър Пикс, супермаркети Билла въведоха търговската марка Клевър за продукти от нисък ценови клас.  На този фон, дори и малки градски вериги се опитват да развият собствени брандове, с които да предложат продукти за клиенти с нисък бюджет.

Статистика, за това какъв е делът от общия оборот генериран от собствени марки не е достъпна. За сметка на това, излагам накратко, кои са фактори на успеха за собсетни марки:
  • Качество на собствените марки - това, което клиентите различават и ценят е качеството. Една от основните задачи на един успеше бранд е да изтъква и доказва това свое свойство. Качественият бранд редуцира риска на купувача, с това печели по-голям пазарен дял и възвращаемост. Търговските вериги би следвало да предлагат продукти в категории, в които могат да предложат съпоставимо качество спрямо производителските марки. Ниската цена може само до някъде да компенсира занижено качество. 
  • Инвестиции в собствената марка - създаването на собствена марка изисква значими инвестиции в заделянето на рекламни площи в брошурите, отделни стилажи, място на рафтовете в самия магазин. Така например Пикадили имат отделна интернет страница за собствените си продукти, а Лидл в Германия заделя голяма площ от стените на магазините си, за да рекламират собсвените си марки. Особено в областта на касите, където клиентите се задържат достатъчно време, за да обърнат внимание на марките. 
  • Ценови намаления на производителските марки - ценовите отстъпки направени за маркови продукти оказват много по-голямо влияние върху потребителското поведение, отколото отстъпки направени за продукти собствена марка. Така например, шоколад Милка намален с 30 процента от редовната си цена ще доведе до това, че ценово чувствителни клиенти пазаруващи предимно собствени марки, ще сменят неизвестната марка за продукт с отвърдено име на  разумна, намалена цена.
  • Брой производителски марки в категорията - суперите би следвало да представят собствени марки в категории, в който броят на утвърдените производствени марки е органичен - сол, захар и т.н. В категорията шампоани примерно, където могат да бъдат открити дестки брандове, смисълът от собствена марка е малък.
Към посочените фактори, могат да бъдат добавени още много - марж на печалба в продуктовата категория, рекламни разходи за производителски марки и т.н.

Кризата в България даде попътен вятър на собствените марки. Не може се отрече фактът, че дори и малките градски вериги започнаха да предлагат собствени марки за хляб, масло, мляко. Българските супермаркети подбраха категории, в който производственият процес е опростен и рискът от силна вариация в качеството ограничен. 

Този процес на нарояване обаче ще спре, тъй като някои ритейл мениджърите следват сляпо тенденцията и след време, само добре диференцираните брандове отговарящи на посочените критерии ще оцелеят. Този процес обаче ще бъде едва след години. 

Сега, в период на криза, собствените марки са изгодното потребителско решение.

image

 


Тагове:   криза,   марки,


Гласувай:
6



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: gatekeeper
Категория: Бизнес
Прочетен: 2013042
Постинги: 242
Коментари: 595
Гласове: 1427
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930