Постинг
03.10.2010 14:16 -
Ще бъдат ли супермаркетите аптеки? Или аптеките - супермаркети?
Автор: gatekeeper
Категория: Бизнес
Прочетен: 4323 Коментари: 3 Гласове:
Последна промяна: 14.12.2010 02:09
Прочетен: 4323 Коментари: 3 Гласове:
6
Последна промяна: 14.12.2010 02:09
Високият размер на печалбата и общия обем на пазара за лекарства и здравни услуги правят сектора атрактивен за един все още слабо разпространен формат магазини - аптеки в супермаркетите (supermarket pharmacies).
Откритието не е ново. Още през края на 80-те години на миналия век, Теско отвори в Англия своят първи магазин с аптека в него. Днес, Теско разполагат с най-голямата верига, нека ги наречем, аптечни супери в Англия, което превръща бизнес звеното в едно от най-важните пера за веригата супермаркети.
Ако развитието на подобен бизнес в супера се изобрази като пирамида на развитие, то Теско е пример за нейния връх, тъй като освен покупката на лекарства през всеки от седмичните дни, Теско предлага и широк набор от здравни услуги като - бърза диагностика на здравето, програми за диета, консултация на пушачи, лекарски съвети за пътувания в чужбина.
В основата на пирамидата е сега зараждащото се развитие на отдели за близки до лекарствата продукти в българските супермаркети. В Пикадили например може да бъдат открити регали заредени с витамини, чайове и други съпътстващи разумния и здравословен начин на живот продукти . Въпреки това, тази тенденция не е набрала скорост в България, което предполага потенциал за развитие.
Имаме ли в България нужда от подобно развитие?
От гледна точка на вече утвърдените аптечни вериги, отговорът е категорично Не. Разбиването на този монопол означава намаляване на надценките за някои лекарства, което би довело до отпадането на пазарни играчи в следствие на намалени печалби. Аптеките биха се защитили със следните аргументи:
От гледна точка на клиента, развитието на аптечни супери би довело до полза, само ако в действителност агресивната ценова политика намери нова поле - в сектора на лекарства и здравни услуги. Разбиването на аптечния монопол чрез либерализация, би довело до по-достъпни цени на определени лекарства, изхождайки от това, че сегашната тенденция в ритейл сектора е позициониране в сегмента на ниски цени. Липсата на традиция в развитието на подобен формат не означава занижено качество в аптечните супери, тъй като големите търговски вериги имат достатъчно капитал за инвестиции в подобен проект.
А на въпроса дали, аптеките ще се превърнат в супер - отговорът е да. Стига описаният по-горе сценарий да стане реалност. Конкуренцията ражда иновации. С други думи, промоционални плакати с ценови намаления, рекламни флаери на лекарства в пощите от страна на аптеките не са само фантастичен сюжет.
Подобно развитие би отнело обаче години - развитие на пазара, на потребностите и очакванията на клиента, на неговата образованост и нагласа.
= ?
FOLLOW ME AND OTHER MARKETING STUDENTs at marketing-college.com
Откритието не е ново. Още през края на 80-те години на миналия век, Теско отвори в Англия своят първи магазин с аптека в него. Днес, Теско разполагат с най-голямата верига, нека ги наречем, аптечни супери в Англия, което превръща бизнес звеното в едно от най-важните пера за веригата супермаркети.
Ако развитието на подобен бизнес в супера се изобрази като пирамида на развитие, то Теско е пример за нейния връх, тъй като освен покупката на лекарства през всеки от седмичните дни, Теско предлага и широк набор от здравни услуги като - бърза диагностика на здравето, програми за диета, консултация на пушачи, лекарски съвети за пътувания в чужбина.
В основата на пирамидата е сега зараждащото се развитие на отдели за близки до лекарствата продукти в българските супермаркети. В Пикадили например може да бъдат открити регали заредени с витамини, чайове и други съпътстващи разумния и здравословен начин на живот продукти . Въпреки това, тази тенденция не е набрала скорост в България, което предполага потенциал за развитие.
Имаме ли в България нужда от подобно развитие?
От гледна точка на вече утвърдените аптечни вериги, отговорът е категорично Не. Разбиването на този монопол означава намаляване на надценките за някои лекарства, което би довело до отпадането на пазарни играчи в следствие на намалени печалби. Аптеките биха се защитили със следните аргументи:
- Една класическа аптека не би продала лекарство, което може да е вредно за здравето на даден пациент. Обаче: Българската реалност показва друго, вредни лекарства се продават дори и на деца (медикаменти- опиати)
- Класическата аптека разполага с необходимия човешки ресурс и компетенция за да предлага подобни услуги. Обаче: При съответна законодателна реформа, здравни служители биха могли да работят и в аптечни супери.
- Стремежът за печалба и пазарен дял не е така отявлен, тъй като на първо място е грижата за пациента. Обаче: Свидетели сме на окрупняване и силно разрастване на аптечни вериги особенно във време на криза.
От гледна точка на клиента, развитието на аптечни супери би довело до полза, само ако в действителност агресивната ценова политика намери нова поле - в сектора на лекарства и здравни услуги. Разбиването на аптечния монопол чрез либерализация, би довело до по-достъпни цени на определени лекарства, изхождайки от това, че сегашната тенденция в ритейл сектора е позициониране в сегмента на ниски цени. Липсата на традиция в развитието на подобен формат не означава занижено качество в аптечните супери, тъй като големите търговски вериги имат достатъчно капитал за инвестиции в подобен проект.
А на въпроса дали, аптеките ще се превърнат в супер - отговорът е да. Стига описаният по-горе сценарий да стане реалност. Конкуренцията ражда иновации. С други думи, промоционални плакати с ценови намаления, рекламни флаери на лекарства в пощите от страна на аптеките не са само фантастичен сюжет.
Подобно развитие би отнело обаче години - развитие на пазара, на потребностите и очакванията на клиента, на неговата образованост и нагласа.
= ?
FOLLOW ME AND OTHER MARKETING STUDENTs at marketing-college.com
Следващ постинг
Предишен постинг
Отивайки във супера,изпитваш приятно настроение ,дори приповдигнато,че би могъл да зарадваш себе си и някого когото обичаш със нещо ново!
Не така стоят нещата отивайки във аптеката...Преди това си бил във не особено добра кондиция здравословна и си бил на преглед!Ти си най-малкото носител на вируси и бактерии...и също така настроението ти е малко сринато...
Може би за България,където здравната култура е доста безотговорно мислене-това не би бил най-добрият вариант!
За бизнеса-определено ще е добре!
Поздрави!
цитирайНе така стоят нещата отивайки във аптеката...Преди това си бил във не особено добра кондиция здравословна и си бил на преглед!Ти си най-малкото носител на вируси и бактерии...и също така настроението ти е малко сринато...
Може би за България,където здравната култура е доста безотговорно мислене-това не би бил най-добрият вариант!
За бизнеса-определено ще е добре!
Поздрави!
Да, определено настроението е фактор.
цитирайДобър е блога ти , без забежки !!! :))
...но уви тази категория е на светлинни
години на далеч от мен.Браво-млад и предприемчив!!!ПОХВАЛНО!!!;)
цитирай...но уви тази категория е на светлинни
години на далеч от мен.Браво-млад и предприемчив!!!ПОХВАЛНО!!!;)