Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.11.2010 12:24 - На каква фаза е маркетингът в България?
Автор: gatekeeper Категория: Бизнес   
Прочетен: 3616 Коментари: 1 Гласове:
3

Последна промяна: 01.11.2010 16:06


 Една лекция на Ф. Котлър от началото на 90-те години третира модела на развитие на  Индия и възможностите пред нея по отношение на външните инвестиции, бюрокрацията и пътя, който може да се извърви напред. Котлър призовова през 90-те 
"Индия нека намери своя модел на развитие"

Породи се въпросът, на каква фаза на развитие е маркетинг на фирмите в България? Според мен фазата е преходна  между това, което Котлър нарича "Фирма водена от продажбите" и " Фирма водена от маркетинга". Първата се характеризира с това, че фирмите имат големи отдели за Продажби, а същинският маркетинг е една малка частица от дейността на фирмите. Ето и няколко аргумента в защита на тази фаза:
  • По отношение на човешките ресурси се търсят по-скоро опитни експерти в продажбите, отколкот в маркетинга. Такава е потребността на работния пазар. Но продажбите не са същиниски маркетинг, а едно малко звено от маркетинговия процес. Често се среща обява с заглавие "Маркетинг специлист", а всъщност описанието е за позиция в продажбите
  • Чуждите инвеститори все още откриват българския пазар, имат освен това и задръжки по отношение на навлизането в него. Така някои големи ритейл вериги на няколко пъти се разколебаваха, дали да започнат дейност в България. Веднъж стартирана, основният и водещ елемент са продажбите, развитието на дистрибутoрска мрежа или собсвени канали за продажи. Маркетингът в този смисъл е пламъкът на загасваща свещ в тъмна стая. Не бива да се забравя, че и този случай маркетингът не е локален, а идва от централата в Германия, Австрия или където и да е.
  • Успешните продажби развиват една фирма, а и стова структурното обосбява на по-късен етап отдел Маркетинг, тъй като възниква  потребност от отговор на въпроси като - Каква стойност може да бъде добавена в отношението с клиента? Как да се повиши неговата удовлетвореност, като едновременно се оптимизират вътрешните процеси? Обслужваме ли въобще този, които трябваме или просто сме поредната фирма с масов клиент? и т.н. В този смисъл кризата забави развитието на маркетинга в България, тъй като с намалени продажби фирмите орязоха своите бюджети за маркетинг и въпросите останаха без отговор
  • И други аргументи като: развитие на подходящ човешки ресурс и най-добри бизнес практики, бизнес манталитет и съзнание за това, че клиентът стой във фокус.
От другата страна е фазата "Фирма, водена от маркетинга". Не бива да се отрича, че развитието на конкуренцията в пазара на мобилни услуги, тенденциите към динамизация на ритейл пазара, развитието на туризма и т.н. доведоха до ново познание и нуждата от развитието на нови продукти, проучването на клиентските потребности, стимулиране на продажбите. Преди 10 годин вероятността да се открие позицията "Бранд мениджмънт" на работния пазар е било трудно като игла в купа сено. В днешния ден фирмите говорят за проучвания, управление на връзката с клиента, продуктови мениджъри и т.н.  С други думи, налице са фирмени потребности, които показват, че освен отдел Продажби, отдел Маркетинг е сериозният вътрешен играч за успех на пазара. 

Следващата фаза на развитие на маркетинга във фирмите е " фирми водещи пазара". След години това са моите очаквания по отношение на търговията с бързооборотни стоки, където ще се остановят пазарни водачи, които ще налагат нови тенденции и предопределят посоката на развитие на пазара.
image




Гласувай:
3



1. анонимен - Маркетинг ли? :)))
30.11.2010 18:42
Не зная как така, но съм пропуснала този постинг.
Първо, искам да Ви поздравя, че изобщо имате кураж да пишете за маркетинг в морето от лични драми, шекерени клипчета, поезия, сълзи, сополи, вицове и политически ежби. Като гледам броя прочитания, или не сте си направили маркетинг на блога, или маркетингът не е материя, около която могат да се разтягат локуми в работно време.
Не приемайте като критика това, което съм написала. Не е и задължително да се съгласите с мен. Просто добавям щрих.
Смятам, че сте надценили българския пазар. При това много. Да тръгнем от основното положение кога се прави маркетинг. При пазарна конфигурация, наречена "пазар на купувача", когато предлагането надхвърля търсенето, а купувачът се е осъзнал като важна фигура в икономическите процеси. Е, да виждате такова нещо? Аз не познавам и 10 човека, които да са прочели законите, защитаващи правата им. Българите купуват като добичета, които се снишават, за да им се разминат проблемите. Впрочем, така и живеем, приемайки съдбата си на принципа "К'вот' дойде". Тогава за какъв маркетинг говорим при положение, че "Негово величество" потребителят не може да артикулира изискванията си, очакванията си и накрая не знае дали е доволен и от какво. Като се добави и това, че да получиш достоверни резултати от полево изследване граничи с чудо, ето го обяснението... Кой е луд да изследва един труден и малък пазар, на който водещ параметър е цената, качеството е философска жертва, а любезността и обслужването се приемат с подозрение? Маркетинг се прави по принуда, но българските потребители не принуждават фирмите да се съобразяват с тях. Ако се придържаме към теорията, тук господства чиста проба търговска концепция, гарнирана с балканския манталитет на чорбаджии, смятащи, че клиентите са им длъжни.
Не твърдя, че няма единични фирми които правят добър маркетинг. Има! Но се броят на пръстите на едната ръка. Всичко останало е аматьорщина и цинизъм. И не е виновна кризата, манталитетът ни е такъв.
Поздрави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: gatekeeper
Категория: Бизнес
Прочетен: 2014382
Постинги: 242
Коментари: 595
Гласове: 1427
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930