Породи се в мен въпросът, доколко нашите вериги супермаркети използват гравитационни модели, с които да изчисляват вероятността, с която жител от определен квартал или регион ще посети техния магазин.
Ето какъв е случаят: Лидл и Пени имат магазини сходни по площ в ж.к. „Владислав Варненчик“, бул. „Св. Елена“, Варна. В периода около празниците, жители от съседни квартали де факто подминаха магазина на Пени, като тяхната крайна цел беше Лидл. Картата показва разположението на двата магазина.
Защо гравитация? Всеки магазин има такава, при което се поражда основния въпрос, как тя да бъде управлявана по такъв начин, че клиентите живеещи в даден регион да бъдат реално привлечени от нея и да пазаруват в магазина. Червените овали показват вероятността, с която клиентите биха закупили своите продукти от Лидл или Пени. Дебелината на самата линия е показател за вероятността - колкото по-дебела е тази линия, толкова го-голяма е вероятността.
Логиката за интерпретация зависи от използвания модел. В конкретния случай, може да се тълкува по следния начин: Клиентите живеещи най-близко до съответния магазин, ще пазаруват с най-голяма вероятност в него. Ефектът се засилва, ако конкретният магазин предлага по-богат избор от стоки, разположени на по-голяма площ. Това и основната идея на модела на Хъф, който и до ден днешен е сред най-използваните за определяне на атрактивността на даден магазин. Подобни модели се прилагат с т.н. GIS - географска информационна система.
Моделът на Хъф (за любителите на формули подробното обяснение може да бъде открито в интернет)
Пени-Лидл или Лидл-Пени, кой кого привлича? Поради интензивността на промоциите, с които Лидл засипа потенциалните си клиенти, може да се заключи, че "гравитацията" на Пени клонеше към нула покрай празниците (Коледа, Нова година). Бях свидетел на това, как клиентите подминаха магазина, а паркингът му бе празен.
Авторски материал: www.marketing-college.com
Ако някои вериги не използват подобни модели, горещо им го препоръчвам. С подобни похвати те могат да направят прогноза, какви ще бъдат потокът от клиенти и търсенето в реални парични единици към тях. Моделът би следвало да се прилага още преди дадения магазин да бъде построен, с което да се отговори на въпроса, дали тази инвестиция си струва или не. В противен случай може да ги очаква нулева "гравитация". Това е въпрос на мениджмънт.
Тагове:
В ерата на социалните мрежи не трябва да...
Материалното проклятие на човечеството