Авторски материал: www.marketing-college.com
Агломерация може бъде естествена, когато търговците сформират без координиран общ план дадена търговска форма (пример: квартален пазар). В този случай предприемачите са икономически суверенни обекти. Когато "струпването" е планирано, в рамките на обща маркетингова и административна концепция, се касае за членство в търговска структура възникнала по изкуствен начин (пример: шопинг център).
Поводът за тази статия е Phohe Mall Varnа, първият мол в град Варна, който към момента е празен, т.е. липсват както наематели на търговските площи така и клиенти. Според страницата на мола, Phohe Mall e Fashion, Life Style молът на Варна, излъчващ имидж и стил. Концепцията предполага предлагане на световно познати марки за дрехи, обувки и други модни артикули в магазини висок клас насочени към по-заможни и с чувство за мода клиенти. Планът и реалността обаче се различават.
В същото време Ms. Bricolage, Пикадили са успешни от години в този регион на Варна, съществуват от значително по-рано, а разстоянието между Phohe Mall и тях е по-малко от 30 метра, намират се на един и същи, централен за Варна, булевард. Човекопотокът е гарантиран. В близост е разположен добре познатия за варненци център Младост, предлагащ басейн, лечебни терапии и фитнес. С други думи, при еднакви условия един вирее, друг линее. На снимката "Техномаркет" показва локацията на Phoe Mall, над него - Пикадили, Ms. Bricolage.
Авторски материал: www.marketing-college.com
Традиционните гравитационни модели ( Повече за гравитационните модели: Gravity modell Lidl-Penny) ще посочат, че решаващият фактор е търговската площ на мола (24 000 кв.м) и тъй като тя е по-малка от тази на Grand Mall (150 000 кв.м.) и Mall Varna (70 000 кв.м.), клиентите би следвало да бъдат "привлечени" от последните два мола.
От гледна точка на агломерацията, търговският регион показан на снимката е естественo струпване, а Phoe Mall сам по себе си - изкуствена агломерация. Подобни примери могат да се открият във всеки град. Изводът е обаче, че мениджмънтът на мола и по-конкретно общия маркетинг план ( планът за маркетинговите планове на отделните обекти в мола) играят ключовото значение за успеха на начинанието.
Не могат с няколко думи и в рамките на една статия да се опишат факторите за успех или провал. Тук ще посоча факторите, които правят даден търговски център или мол атрактивен за наематели и имат решаващо директно значение за оборотите и клиентопотока.
- Оперативните маркетингови дейности на централното управление - управлението трябва да се "грижи" за наемателите си и гарантира един работещ инструментариум от маркетингови подходи, които да влияят краткосрочно и дългосрочно върху потребителското поведение на клиента. Тук могат да се причислят организирането на събития, концерти, декорация по празници, управление на популярността и имиджа на мола.
- Стратегическо управление на инфраструктура - броят на паркоместата, обновлението на сградата, на търговските обекти, планиране на локация са теми, които организирани по правилния начин, могат да превърнат мола в атрактивна локация за аутлети.
- Оперативно управление на инфраструктурата - почистването, сигурността, близост на санитарните възли, подредбата на магазините са инструменти на маркетинг-миска на ниво изпълнение, което е от значени както за наематели така и за клиенти
- Централен мениджмънт (функционален и институционален) - информационните пунктове, административните звена, завършеност в представянето на магазините, които да кореспондират с имиджа на мола, организация на зоните за отдих се "създават" и реализират от управленското тяло на мола. Те имат директен ефект върху крайния клиент и наемателя, който не наема само локация, а цялостен пакет от сервиз.
- Логистика от страна на доставчиците - магазин на последния етаж в мола би страдал от затруднения по отношение на зареждането си, ако е трудно достъпен за доставчика на стока. Не е съвпадение фактът, че супермаркетите в моловете са разположение винаги в първи или приземен етаж.
- Микс от заведения и условия за забавления - този микс трябва да бъде част от визията на мениджмънта за управление на мола. Все повече в маркетинг литературата се говори за емоция, за изживяване при пазаруване. Подобен микс подкрепя цялостния маркетинг на мола по отношение на "емоциите", с който посетителят се зарежда.
Изследвания показват, че най-важният фактор ya успеха на търговците в мола от гледна точка на клиента е локацията заедно със стратегическото и оперативно управление на инфраструктурата на мола.
Локацията на Phohe Mall е добра, това се потвърждава от успеха на други големи маркети (Пикадили) със същото разположение. В контекста на агломерацията Phohe Mall би следвало да потърси методи, с които да активизира процесите на струпване - както естествено, така и планирано. Посочените фактори (стратегическо и оперативно управление на инфраструктурата на мола) в рамките на един обещаващ маркетингов план могат да доведат до добри резултати. Един добър резултат би бил разпростиране на "гравитацията" (привличане на клиенти) на мола в рамките на обсег от 8-10 километра от локацията.
Към момента молът е в процес на ребрандиране. Нека видим, какво ще се случи.
Авторски материал: www.marketing-college.com
Тагове: