Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.01.2011 18:36 - Агломерация в търговията: Как от първи да станеш последен?
Автор: gatekeeper Категория: Бизнес   
Прочетен: 2412 Коментари: 0 Гласове:
4



 Агломерацията е термин познат от географията - процесът на сливането на големите градове и разположените около тях по-малки селища в една обща урбанизирана територия. Търговската агломерация се дефинира като струпването (планувано или естествено) на търговци на дребно, гастрономия, специализирани магазини, услуги и други видове търговски обекти в определен регион. Описаният процес не е от днес, корените му са толкова стари колкото и самата търговия. В жилищния квартал клиентът ще открие струпвания под формата на пазари (шивач, бакалия,..), в града си -молове и търговски области, а ако живее в голям град - регионални структури като мегамолове и "търговски градчета", в които пазаруват жителите на няколко града.

Авторски материал: www.marketing-college.com

Агломерация може бъде естествена, когато търговците сформират без координиран общ план дадена търговска форма (пример: квартален пазар). В този случай предприемачите са икономически суверенни обекти. Когато "струпването" е планирано, в рамките на обща маркетингова и административна концепция, се касае за членство в търговска структура възникнала по изкуствен начин (пример: шопинг център).
image
Поводът за тази статия е Phohe Mall Varnа, първият мол в град Варна, който към момента е празен, т.е. липсват както наематели на търговските площи така и клиенти. Според страницата на мола, Phohe Mall e Fashion, Life Style молът на Варна, излъчващ имидж и стил. Концепцията предполага предлагане на световно познати марки за дрехи, обувки и други модни артикули в магазини висок клас насочени към по-заможни и с чувство за мода клиенти. Планът и реалността обаче се различават.
В същото време Ms. Bricolage, Пикадили са успешни от години в този регион на Варна, съществуват от значително по-рано, а разстоянието между Phohe Mall и тях е по-малко от 30 метра, намират се на един и същи, централен за Варна, булевард. Човекопотокът е гарантиран. В близост е разположен добре познатия за варненци център Младост, предлагащ басейн, лечебни терапии и фитнес. С други думи, при еднакви условия един вирее, друг линее. На снимката "Техномаркет" показва локацията на Phoe Mall, над него - Пикадили, Ms. Bricolage.

imageАвторски материал: www.marketing-college.com

Традиционните гравитационни модели ( Повече за гравитационните модели: Gravity modell Lidl-Penny) ще посочат, че решаващият фактор е търговската площ на мола (24 000 кв.м) и тъй като тя е по-малка от тази на Grand Mall (150 000 кв.м.) и Mall Varna (70 000 кв.м.), клиентите би следвало да бъдат "привлечени" от последните два мола.
От гледна точка на агломерацията, търговският регион показан на снимката е естественo струпване, а Phoe Mall сам по себе си - изкуствена агломерация. Подобни примери могат да се открият във всеки град. Изводът е обаче, че мениджмънтът на мола и по-конкретно общия маркетинг план ( планът за маркетинговите планове на отделните обекти в мола) играят ключовото значение за успеха на начинанието.

Не могат с няколко думи и в рамките на една статия да се опишат факторите за успех или провал. Тук ще посоча факторите, които правят даден търговски център или мол атрактивен за наематели и имат решаващо директно значение за оборотите и клиентопотока.

  • Оперативните маркетингови дейности на централното управление - управлението трябва да се "грижи" за наемателите си и гарантира един работещ инструментариум от маркетингови подходи, които да влияят краткосрочно и дългосрочно върху потребителското поведение на клиента. Тук могат да се причислят организирането на събития, концерти, декорация по празници, управление на популярността и имиджа на мола.
  • Стратегическо управление на инфраструктура - броят на паркоместата, обновлението на сградата, на търговските обекти, планиране на локация са теми, които организирани по правилния начин, могат да превърнат мола в атрактивна локация за аутлети.
  • Оперативно управление на инфраструктурата - почистването, сигурността, близост на санитарните възли, подредбата на магазините са инструменти на маркетинг-миска на ниво изпълнение, което е от значени както за наематели така и за клиенти
  • Централен мениджмънт (функционален и институционален) - информационните пунктове, административните звена, завършеност в представянето на магазините, които да кореспондират с имиджа на мола, организация на зоните за отдих се "създават" и реализират от управленското тяло на мола. Те имат директен ефект върху крайния клиент и наемателя, който не наема само локация, а цялостен пакет от сервиз.
  • Логистика от страна на доставчиците - магазин на последния етаж в мола би страдал от затруднения по отношение на зареждането си, ако е трудно достъпен за доставчика на стока. Не е съвпадение фактът, че супермаркетите в моловете са разположение винаги в първи или приземен етаж.
  • Микс от заведения и условия за забавления - този микс трябва да бъде част от визията на мениджмънта за управление на мола. Все повече в маркетинг литературата се говори за емоция, за изживяване при пазаруване. Подобен микс подкрепя цялостния маркетинг на мола по отношение на  "емоциите", с който посетителят се зарежда.

Изследвания показват, че най-важният фактор  ya  успеха на търговците в мола от гледна точка на клиента е локацията заедно със стратегическото и оперативно управление на инфраструктурата на мола.
Локацията на Phohe Mall е добра, това се потвърждава от успеха на други големи маркети (Пикадили) със същото разположение. В контекста на агломерацията  Phohe Mall би следвало да потърси методи, с които да активизира процесите на струпване - както естествено, така и планирано. Посочените фактори (стратегическо и оперативно управление на инфраструктурата на мола) в рамките на един обещаващ маркетингов план могат да доведат до добри резултати. Един добър резултат би бил разпростиране на "гравитацията" (привличане на клиенти) на мола в рамките на обсег от 8-10 километра от локацията.
Към момента молът е в процес на ребрандиране.  Нека видим, какво ще се случи.

Авторски материал: www.marketing-college.com




Гласувай:
4



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: gatekeeper
Категория: Бизнес
Прочетен: 2013871
Постинги: 242
Коментари: 595
Гласове: 1427
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930