В България тече преброяване, а паралелно с това българинът е добре запознат с доходите си, големината на градовете в родината и тенденциите пред държавата. С други думи погледът трябва да бъде насочен навън, към Африка и държавата на фарaоните.
Авторски материал от: www.marketing-college.com
Египет има население от 79 милиона, най-големите градове се Кайро (15 мил.) и Александрия (5 мил.) Брутният вътрешен продукт на страната през 2009 година е бил 188 милиарда. Инфлацията - 10 процента.
Основните тенденции в търговския сектор са както следва:
- Търсенето на готови храни нараства успoредно с увеличаващия се брой жени намиращи реализация на трудовия пазар.
- Броят на семейните магазинчета намалява. За сметка на това, броят на супермаркетите е в растящ тренд, особено в големите градове като Кайро и Александрия.
- Марковите продукти от Европа и САЩ са все по-широко приемани от месното население.
- Лайфстайлът на египтяните (в това число и фарaоните:) се променя от спестовен към разширяване на потребителската кошница и непланирани разходи (импулсни покупки).
Три са основните търговски формати, които структурират египетския пазар:
- Хипермаркети (над 5 000 кв.м )- първа спирка в пазаруването на египтяните са хипермаркетите. Семействата харесват пазаруването на едно място, под един покрив, където могат да открие всичко необходимо (one-stop shopping). Първият интернационален играч на месния пазар е бил Карфур. Предлагането на регионални стоки към семейства със среден доход генерира дневен оборот от 325 хил. долара в хипермаркет от веригата.
- Супермаркети (над 450 кв.м)- техният брой продължава да расте за сметка на намаляващия брой семейни магазини. Модерните и чисти супермаркети са все по-често предпочитани от градското население. По западен образец към 2009 година са функционирали 550 супермаркета.
- Удобен магазин - египтяните разбират под удобство богато на асортимент предлагане в близка до дома локация. Удобните магазини са все по-често посещавани от млади хора. В тях се предлагат качествени продукти и услуги. Локацията им е в новостроящи се и модерни квартали.
Въпреки описаните тенденции, традиционните магазини за хранителни стоки имат най-голям пазарен дял в Египет. Ще мине дълго време докато това се промени.
България. Българите посещават най-често супермаркетите и това е място, където харчат най-голяма част от парите си. Хипермаркети са на второ място. Откриват се сходни тенденции като в Египет. В това число, удобство за съвременните потребители в България означава да могат да намерят на едно място всички стоки, които искат да купят (one-stop).
Въпреки прилките, на българския пазар се предлагат в много по-голяма степен западни стоки. Трудно е да се твърди, кой от двата пазара е по-напред в развитието си. Със сигурност подобни твърдения трябва да бъдат направени за отделните сегменти от търговци. Един интересен факт е обаче, че Карфур навлезе в Египет през 2002 година, а в България през 2009. За това пък България има Лидл, Билла и други вериги, които са далеч от стъпването си в Египет.
Авторски материал от: www.marketing-college.com
News line: Съществува информация, че супермаркети-ментета с марката Lidl оперират вече в Египет. В един от курортите на Варна може да бъде открит супермаркет Lidi, а също така и Aldo.
Тагове: