Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.02.2011 15:35 - Category Management: има ли нещо общо с мини бизнеса?
Автор: gatekeeper Категория: Бизнес   
Прочетен: 1416 Коментари: 0 Гласове:
2



 В България понятието Category Management, управлението на продуктовите категории, е все още нова земя, в която от няколко години големите производители и търговци правят първи стъпки. Тези първи стъпки са обещаващи, тъй като в среда на динамизираща се ценова война единственият изход е прилагането на модерни техники, една от тях е управлението на продуктовите категории.

Авторски материал от блога за маркетинг:
www.marketing-college.com


Корените на Category Management могат да се търсят в историята на WalMart, американската верига универсални магазини. През 8о-те години  гигантът е търсил пътища за оптимизиране на разходната си структура. За целта разработва редица инструменти с помощта на своите доставчици, които да подобрят финансовите резултати. Сред тях се раждат и процесните стъпки на Category Managament.

image

Управлението на продуктова категория е ритейл (търговска) концепция, според която продуктите предлагани от търговец са организирани в отделни групи от сходни или свързани помежду си продукти. Тези групи са известни като продуктови групи (примерно: шоколадови изделия). Всяка отделна група се управлява като мини бизнес, в който са заложени съотвените цели за печалба и стратегии. По конкретно: изгражда се програма за управление на отделните брандове в категорията, цените и промоционалните дейности, които ще съпътстват реализацията на стратегията.  Кои брандове, къде, кога и по какъв начин да бъдат предлагани на съответния клиент е съществената последователност от въпроси, които интересуват търговеца и доставчика. Координирането и обмена на информация между тях е в основна предпоставка за успех.

Хипотези за България (на база развитието на Category Management в САЩ):

  • към момента, може би, се броят на една ръка търговските вериги в България, които успяват да извлекат пълноценно ползите от ефективно управление на продуктовите си категории. Със сигурност търговците ще бързат да ускорят процеса и да назначат подходящи специалисти.
  • адаптацията на техниката изисква човешки ресурс, нужната хардуерна и софтуерна инфраструктура. Реорганизацията на процесите и въвеждането на новите похвати предполага интензивно обучение на персонала, което ще забави процесите с години при някои търговци.
  • малките вериги супермаркети както и самостоятелните обекти (пазари) ще извлекат по-ограничена полза от Category Management спрямо национални и интернационални вериги. Изходът от подобна ситуация е поддържане на близки отношения с доставчиците. Това може да се окаже ключовия елемент за успеха на по-малки търговци. Координирани реклами и промоции,мърчендайзинг дейности са част от оперативното изпълнение на близкия контакт и доверието.
  • Производителите , може би, ще бъдат трудно спечелени да участват в цялостния процес. Разпространилите се практики на търговци като (forward buying, разработването на силни, собствени марки от страна на търговците и други) поставят въпроса за опазване на капитала на марката от страна производителя. Това са тенденции, които определено намаляват ентусиазма  на утвърдените производители.
Авторски материал на блога за маркетинг:
www.marketing-college.com


Процесът на въвеждане на Category Management няма да бъде спрян. Образоването и придобиването на квалификации в тази област ще е печеливша карта както са самите специалисти, така и за търговците, които ги наемат. А за тези, които вървят срещу течението, опасността от удавяне е голяма - на фона на сегашния пазар на бързооборотни стоки в България грешките са недопустими.

Внимание: Каня Ви да участвате в кратко проучване на блога ми за играта Farmville (Фермата), което цели да регистрира, дали постоянните покани за участие от приятели Ви дразнят. Не се преследват комерсиални цели, резултатите ще се публикуват в блога. Farmville поканите ме дразнят:) а Вас? Споделете мнение с 3 клика!




Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: gatekeeper
Категория: Бизнес
Прочетен: 2012924
Постинги: 242
Коментари: 595
Гласове: 1427
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930