Разбира се, има и една съществена разлика в търговските системи. Ролята на правителството и държавните структури в САЩ е минимална, а в Съветския съюз държавното управление притежава и контролира всяко предприятие и звено по пътя на продуктите към крайния клиент.
Материал от блога за маркетинг:
www.marketing-college.com
Цел на статията е да постави на дискусионната маса притежаваната и контролираната от държавата търговска (маркетингова) структура на Съветския съюз.
Организацията на персонала и разпределението на отговорностите в маркетинговата, пазарна структура в Съветския съюз са били в голяма прилика с тези по останалия свят.
Търговска организационна структура: По отношение на търговията административните функции са били изпълнявани от управител, които е имал няколко асистента в зависимост от размера на дружеството. Те от своя страна са носили отговорност за дейността на ръководителите (tovarovedy) на отделните секции и универсални магазини. Американският аналог са закупчиците на отдели(department buyer). Мениджърският екип е бил съставен от планови и счетоводен отдел включващ главен счетоводител, статистици и планиращи кадри (плановици). Последните два типа експерти са липсвали в типичната, търговска организация през 50-те години на миналия век в САЩ. Втората най-голяма група е била тази на оперативния персонал. Тя е включвала касиери, администратори и други, които са били в йерархия според натрупания опит и знания. Допълнителни видове персанал са били позициите за опаковчици, чиновници, служители на склад. В трета работническа класификация (група) са попадали помощният персонал като електротехници, механици, охрана, портиери и други.
Броят на търговския персонал работещ в магазина е зависил от неговия размер, броя на работните смени и работното време. Обикновено всеки служител е бил причисляван към определен шалтер (rabochii mest), като в последствие се е наложила практиката група от търговски консултанти да бъдат назначавани като отговорни за определен отдел от магазина.
Градска търговска структура: Следващото ниво в йерархията е зависило от мястото и размера на магазина. Традиционният, правителствен магазин е под директния контрол на местната, търговска организация (torg). През 1957 год. е имало 971 търговски организации. Торгът е бил отговорен за администрацията и организацията на дейността на всчики магазина под негова юрисдикция. Всеки по-голям град е имал своя търговска организация като нейният размер е зависил от населението на града и региона, в който е разположен. Типичната търговска организация е била управлявана от малък екип оглавен от директор и адвокати. Организацията се е състояла от отдели ръководени от закупчици (tovarovedy). Ако организацията (торгът) е бил достатъчно голяма, тя е притежавала отдел за икономическо планиране (за сформиране на търговски планове). В него са работели плановици и статистици.
Материал от: www.marketing-college.com
Министерство на търговията: То е носило административна и операционна отговорност за всчики звена в структурата му. Администраторите са отговаряли за различните видове магазини в Съюза. Например, администрацията за хранителни продукти е упражнявала контрол върху всички хранителните магазини в републиката. Паралелно са съществували администрации, които са имали опека над пекарните, ресторантите или производствените стоки. Те са извършвали и различни услуги в подкрепа на подчинените им звена. Една от тях е бил torgreklama, отдел за организацията и извършването на рекламни дейности. Там специалисти са работели върху пазарни изследвания. Подобни анализи са били извършени през 1960, когато проучвания са показали, че трябва да се извърши съкращение на плановото производство на колела. Резултатът е бил 500 000 колела по-малко от планираното.
Администрация и организация на работния поток в търговията на USSR.
Материал от: www.marketing-college.com
Авторът на статията (Goldmann 1961: The marketing sctructure in the Soviet Union, In: Journal of Marketing) заключава, че не би следва в Съветския съюз да се очаква маркетингова (търговска) структура коренно по различна от традиционно разпространената в западните страни. Основният модел се препокрива като нито една от основните търговски функции не е била елиминирана в Съвтеския съюз.
Внимание: Каня Ви да участвате в кратко проучване на блога ми за играта Farmville (Фермата), което цели да регистрира, дали постоянните покани за участие от приятели Ви дразнят. Не се преследват комерсиални цели, резултатите ще се публикуват в блога. Farmville поканите ме дразнят:) а Вас? Споделете мнение с 3 клика!
Тагове:
«Турския поток» дава истинска енергийна ...
Едно епично визуално пътешествие между д...
19.02.2012 07:02